Wzywanie wszystkich pacjentów: zadawaj pytania i zapoznaj się z przysługującymi Ci prawami.

Każdy ma prawo i obowiązek być mądrym zdrowym konsumentem.

Nie wstydź się zadawać pytań lekarzom.

Sojusz między usługodawcą a pacjentem jest najskuteczniejszy, gdy pacjent i usługodawca współpracują ze sobą.

Kiedy słyszysz, że lekarz mówi, jeśli jesteś jak większość ludzi, masz mieszane uczucia. Z jednej strony, słowa te oznaczają coś o Tobie, co może nie być właściwe, a Twój zespół medyczny chce się dowiedzieć, co to jest. Więc zrób to sam.

Ale słowa te oznaczają również, że jesteś proszony o poddanie się i badaniu, aby inni mogli dyskutować o tym, co dzieje się w Twoim ciele. Może to sprawić, że poczujesz się jakbyś zrezygnował z kontroli.

Kiedy lekarz powie Ci, że chce wykonać badania, pamiętaj, że zanim się na coś zgodzisz, powinieneś być o tym w pełni poinformowany. Masz pytania. Masz prawo ich zażądać.

Oto kilka rzeczy, o które możesz zapytać usługodawcę po tym, jak dowiedział się, że chciałby przeprowadzić test:

  • Dlaczego uważają Państwo, że ten test jest konieczny?
  • Co powiedzą nam wyniki?
  • Jak będą wyglądały wyniki leczenia?
  • Czy będę musiał wykonać więcej testów?
  • Jeśli tak, to ile i jak często?
  • Jeżeli zdecyduję się nie przeprowadzać tego testu lub testów w przyszłości, jakie jest ryzyko?
  • Jaka jest korzyść z przeprowadzenia tego testu?

Jak pewny jest ten test, który powie Ci, co powinieneś wiedzieć?
Na przykład, oto jak te pytania mogą wyglądać, jeśli zostaniesz poproszony o mammografię, a następnie o biopsję. Oto pomocna lista podstawowych pytań, które można zadać przed wyborem pediatry, prosto od matki, która jest pediatrą.

Twoje prawa jako pacjenta.

Sojusz między usługodawcą a pacjentem jest najskuteczniejszy, gdy pacjent i usługodawca współpracują ze sobą.

Twój usługodawca jest zainteresowany tym, abyś był w pełni poinformowany, uprawniony do podejmowania decyzji dla siebie i czuł się szanowany. Amerykańskie Stowarzyszenie Medyczne w swoim Kodeksie Etyki Lekarskiej ujmuje to w ten sposób:

“Zdrowie i dobre samopoczucie pacjentów zależy od współpracy między pacjentem a lekarzem w ramach sojuszu opartego na wzajemnym szacunku. Pacjenci przyczyniają się do tego sojuszu, gdy wypełniają swoje obowiązki, poszukują opieki i szczerze współpracują ze swoimi lekarzami… Lekarze mogą najlepiej przyczynić się do sojuszu opartego na wzajemnym szacunku z pacjentami, pełniąc rolę rzeczników pacjentów i respektując ich prawa”.
Związek ten oznacza, że pacjenci mają prawo do zadawania pytań dotyczących ich stanu zdrowia i leczenia, a także do uzyskania odpowiedzi na nie.

Podobne wskazówki oferuje Amerykańskie Stowarzyszenie Szpitali w swojej publikacji : Zrozumienie Oczekiwań, Praw i Odpowiedzialności. Oprócz zapewnienia pacjentom prawa do pełnej informacji i udziału w podejmowaniu decyzji medycznych, zwraca się do pacjenta o uwzględnienie jego własnych celów zdrowotnych i omawia, kto będzie podejmował decyzje, jeśli nie będzie to możliwe.

Systemy opieki zdrowotnej i szpitale zazwyczaj publikują własne wytyczne dotyczące praw pacjentów. Doradza pacjentom o przysługujących im prawach, korzystając z opieki świadczonej przez Usługodawców – oto przykłady z Oregonu, Waszyngtonu i Alaski. Słowa i formaty różnią się nieco, ale ogólnie rzecz biorąc, wszyscy mówią między innymi, że pacjenci:

  • Zasługują na traktowanie z szacunkiem i współczuciem.
  • Należy zachować ostrożność w bezpiecznym otoczeniu.
  • Mieć prawo do odpowiedzi na wszystkie pytania.
  • Może przyjąć lub odmówić przyjęcia.
  • Mają prawo do udziału w podejmowaniu decyzji medycznych.
  • Mogą uzyskać dostęp do swojej dokumentacji medycznej.
  • Możesz omówić te wytyczne i zadać pytania wszystkim usługodawcom.
  • Informacje te nie zastępują profesjonalnej opieki medycznej. Należy zawsze postępować zgodnie z instrukcjami pracownika służby zdrowia.