Design Thinking – czyli nieszablonowe podejście do strategii marketingowej

Współczesny świat opiera się na zmienności. Zmienia się sposób naszego funkcjonowania, zmieniają się nasze nawyki, ale także spojrzenie na marketing. Zaspokajanie podstawowych potrzeb nie stanowi obecnie większego problemu, więc dokonujący wyborów konsumenci poszukują dodatkowych źródeł satysfakcji, które oddziałują na ich psychikę. Konsument w zderzeniu z marką, ich produktem, czy usługą oczekuje czegoś więcej – poszukuje wartości dodanej. Ludzie, płacąc za coś, chcą się przy okazji lepiej poczuć – być zauważeni, nawiązać głębszą relację, czy więź z daną marką.

Jak zatem stworzyć strategię marketingową, która będzie adekwatna do potrzeb i oczekiwań współczesnego konsumenta? Jak znaleźć innowacyjne rozwiązanie problemu utrudniającego funkcjonowanie? Z pomocą przychodzi Design Thinking, czyli myślenie projektowe.

Spis treści

Czym jest Design Thinking?

Nazwa procesu utożsamiana jest z projektowaniem i słusznie! Design Thinking to nic innego, jak twórcze projektowanie rozwiązań problemów, nowych produktów czy usług, które zaspokoją potrzeby konsumentów. Design Thinking pozwala przede wszystkim zbliżyć się do Klienta, „wejść w jego skórę” i porozmawiać z nim, jak z przyjacielem, który może powiedzieć wszystko i zostać w pełni wysłuchanym. Efektem procesu jest kreatywne
i kompleksowe podejście do rozwiązywania istniejących problemów lub odkrycia potrzeb,
z których istnienia do tej pory nie zdawano sobie sprawy.

Jakie są główne założenia metody Design Thinking?

Myślenie projektowe umożliwia dostarczenie innowacyjnych rozwiązań dzięki zastosowaniu pewnej strategii projektowania oraz narzędzi. Proces standardowo dzielony jest na pięć etapów, które muszą być realizowane w konkretnej kolejności. Jakie są główne założenia procesu?

  • Skupienie się na użytkowniku i rozpoznanie jego potrzeb – tych, z których istnienia zdaje sobie sprawę oraz tych nieuświadomionych.
  • Praca zespołowa z wykorzystaniem narzędzi kreatywnych – karteczek, zabawek, kolorowych długopisów, czy muzyki. Praca w interdyscyplinarnym zespole pozwala spojrzeć na problem z wielu perspektyw, a narzędzia tę pracę kreatywną usprawniają.
  • Zapisywanie wszystkich pomysłów, hipotez, tworzenie prototypów, zbieranie informacji zwrotnych od użytkowników. W procesie Design Thinkingu liczy się każda idea, niezależnie od poziomu jej abstrakcji!

Design Thinking – droga do projektowania skutecznej strategii marketingowej 

Firmy z reguły koncentrują się na aspekcie biznesowym, a ich uwadze umyka, dla kogo te działania właściwie prowadzą. Przedsiębiorstwa mają również trudność z wyjściem poza utarte schematy myślowe, co jest niezbędne, aby przestawić się na tory nieskrępowanej kreatywności, zwłaszcza w tworzeniu strategii marketingowych. Na te słabości odpowiada metodologia design thinking, ponieważ jej nadrzędnym celem nie jest zysk, lecz stworzenie czegoś wartościowego.

Z łatwością możemy odnaleźć przykłady kiedy, to twórcy produktów lub usług byli przekonani o wartości i funkcjonalności swoich pomysłów, a na ich realizację poświęcali niejednokrotnie bardzo dużo czasu, pieniędzy i energii. Jednak efekt nie przyniósł oczekiwanych rezultatów. Dlaczego? Powód jest prosty! Produkty i usługi, które nie rozwiązują żadnych problemów ani nie zaspakajają żadnych potrzeb potencjalnych użytkowników, są zbędne. Design Thinking to możliwość spojrzenia na problem z zupełnie innej perspektywy. To zmiana sposobu myślenia, która niejako otwiera ścieżki i zmusza umysł do ciągłego szukania rozwiązania, którego potrzebuje użytkownik, a nie dostawca, czy producent!

Co może wnieść Design Thinking do pracy nad strategią? Przede wszystkim ludzkie podejście! Nie zastanawiaj się i wybierz projektowy sposób rozwiązywania potrzeb i problemów Twoich Klientów! Chętnie Ci w tym pomożemy!