Brief — Czym jest, dlaczego jest tak ważny i jak go napisać?

Brief to jeden z najważniejszych dokumentów, jaki przekazujemy agencji marketingowej w trakcie współpracy. Jest on przekazywany na początku zlecania kampanii reklamowej i zawierać powinien wszystkie najważniejsze dane oraz preferencje dotyczące samej współpracy. Wiele osób lekceważy jednak ten dokument lub nie wykonuje go należycie. Jest to dość spory błąd, bo właśnie poprzez brief mamy możliwość wpłynięcia na kampanię reklamową oraz przyczynienia się do sukcesu całej kampanii. Czym zatem jest brief? Jak wykonać go poprawnie? Co powinien zawierać? Dlaczego brief jest taki ważny? Odpowiedzi na pytania, przydatne porady, wskazówki i podpowiedzi prezentujemy w dalszej części tekstu.

Spis treści

Czym jest brief?

Brief to dokument, który sporządzamy i przekazujemy agencji reklamowej na początku naszej współpracy. Zawiera ona wszystkie dane czy informacje o tym, jak powinna wyglądać reklama, sama kampania oraz jak powinna wyglądać nasza współpraca. Umieszczamy w nim również szereg innych informacje oraz nasze preferencje czy uwagi odnośnie samej kampanii reklamowej. Tekst taki najczęściej mieści się na jednej lub dwóch stronach A4 oraz ma charakter techniczny. Język briefu jest prosty a jego głównym założeniem, jest skuteczne przekazanie informacji agencji. To w dużej mierze od briefu zależy, jak będzie wyglądała nasza kampania reklamowa i jak będzie układała się współpraca między nami a agencją. Brief tworzony jest niezależnie od tego, czy dotyczy potocznego małego zlecenia na konkretną reklamę, czy wielkiego kontraktu opiewającego na bardzo duże sumy pieniędzy.

Dlaczego jest taki ważny?

Brief to bardzo ważny dokument, o czym zapomina wiele osób. Bardzo często przekazują go półpusty lub wypełniony zwrotami grzecznościowymi. Nie jest to najlepsze rozwiązanie. Brief daje nam po pierwsze — możliwość wpływania na kształt samej reklamy. Dzięki naszym informacjom, spostrzeżeniom czy preferencjom sport reklamowy będzie miał dany charakter. Dzięki temu możemy przyczynić się do sukcesu reklamowego i mieć udział w tworzonej reklamie. Drugim powodem, dla którego warto poświęcić brief-owi nieco więcej czasu, jest skuteczność samej reklamy. Jeśli agencja reklamowa otrzyma konkretne dane, wskazówki i wytyczne będzie mogła przygotować lepszą jakościowo reklamę. Dzięki tym informacjom dobierze odpowiedni przekaz, formę czy treść reklamy. Brief ważny jest również z poziomu organizacyjnego. Tworzenie kampanii reklamowej nie jest prostym procesem, dlatego powinien być on jak najlepiej zaplanowany i wykonany. Wszystkie precyzyjne dane o naszej firmie, kontakcie czy współpracy spowodują, że nie będziemy musieli tracić czasu na dodatkowe konsultacje, poprawki czy unikniemy chaosu.

Jak powinien być napisany brief?

Brief to dokument przez wielu traktowany z nieufnością. Wynika ona przede wszystkim z braku wiedzy jak stworzyć takie brief. Nie jest to sztuka trudna i jeśli będziemy kierować się pewnymi wskazówkami, napiszemy dobry i rzeczowy brief. Dokument powinien mieć prostą i czytelną formę oraz być napisany prostym językiem. Brief to dokument techniczny, dlatego warto pisać do jasno i konkretnie. Należy również unikać zbędnych form grzecznościowych czy wypełniaczy tekstu. Warto również pracować nad czytelnością, aby dane były zaprezentowane atrakcyjnie, a sam brief był przejrzysty. Odpowiednie formatowanie czy pogrubienie najważniejszych informacji z pewnością pomoże w tworzeniu reklamy.

Co powinien zawierać?

Pierwszym elementem, jaki powinien zawierać brief to dane naszej firmy. Warto rozpocząć lub zakończyć brief takim elementem, gdyż pozwoli to na szybką korespondencję i komfortowy kontakt a takie przedstawi naszą markę w odpowiednim świetle. Oprócz danych podstawowych takich jak adres, numery telefonów czy e-maile powinniśmy dodać również kontakt do osoby zajmującej się kampanią reklamową w naszej firmie. Znacznie ułatwi i uprości to komunikacje. Warto napisać również nieco więcej o naszej marce. Agencje reklamowe robią research przed rozpoczęciem tworzenia współpracy, ale pozwoli to uniknąć nieporozumień i ułatwi pracę agencji. Jeśli nasza firma ma misje dbania o środowisko, w reklamie mogą pojawić się np. turbiny wiatrowe czy panele. Gdy marka jest wschodzącą firmą, nie zostaniemy nazwani potentatami itp.

Kolejnym elementem jest cel reklamy. Jasno go określając agencja marketingowa, wie czego od niej oczekujemy i jakich narzędzi użyć, aby ten cel zrealizować. Niesprecyzowane tego punktu może sprawić, że powstanie pewien dwudźwięk między naszymi oczekiwaniami a działaniami agencji. W briefie musimy również umieścić preferencje reklamowe tj. na jakim rodzaju reklam nam zależy, czy w ogóle mamy takie preferencje oraz jakie działania były podejmowane do tej pory. Pozwoli to z kolei kontynuować je, zamieniać lub edytować. Na podstawie tych danych agencja sprawdzi, czy dany rodzaj reklamy sprawdził się w naszej branży.

Do bardziej szczegółowych informacji w briefie należą takie dane jak grupa docelowa, harmonogram czy budżet reklamy. To jedne z kluczowych informacji, które mają bezpośredni wpływ na formę naszej reklamy. Grupa docelowa to osoby, którym chcemy wyświetlać naszą reklamę. Prezentowanie reklamy “tylko” im oraz “dla nich” spowoduje, że agencja będzie dobierała odpowiednią formę reklamy czy argumenty. Jeśli planujemy harmonogram i budżet, warto umieszczać je w briefie z pewnym marginesem. Dobrym posunięciem będzie podanie nieco krótszej daty i nieco mniejszego budżetu. Pozwoli to uniknąć nerwowych sytuacji, nawet gdy tworzenie kampanii będziemy miało lekkie opóźnienie lub zaskoczą nas nieprzewidziane dodatkowe koszty.

Porada: Dla wielu osób samodzielne napisanie briefu może nie być najprostszym rozwiązaniem. W takich sytuacjach nie warto się poddawać i poprosić o pomoc specjalistę — szczególnie gdy w grę wchodzą duże sumy pieniędzy. Brief ataki możemy zamówić np. u profesjonalisty który wykona go za relatywnie małą kwotę, a my będziemy mogli przekazać poprawny dokument agencji marketingowej.