Strategie cenowe w dobie kryzysu – na jakie się zdecydować?

Kryzys wymusza zmianę zachowań – nie tylko konsumentów, ale również przedsiębiorstw. W dobie gwałtownie zmieniających się cen należy wdrożyć taką strategię, która pozwoli ochronić prowadzoną działalność. To nie jest proste, ale niestety konieczne. Jaka polityka cen sprawdzi się najlepiej?

Najlepsze efekty zawsze daje przemyślany plan. Inflacja w całej strefie Euro oraz szeroko rozlewający się kryzys energetyczny to istotne elementy wpływające na ceny nie tylko produkcji, ale także logistyki i kosztów detalu. Funkcjonowanie i rozwój firmy zależą od osiąganych przez nią zysków, dlatego właściwa strategia cenowa to kluczowy element planowania.

Możesz sam ustalić kierunek albo zlecić takie działanie profesjonalistom, np. https://brandly360.com/pl/strategia-cenowa/, którzy za pomocą szczegółowych analiz dobiorą właściwy rodzaj polityki cenowej do charakteru firmy i warunków, w jakich ona działa. Wariantów jest sporo i nie zawsze dadzą się zastosować w konkretnym przypadku, dlatego w tym zakresie warto maksymalnie wykluczyć próbę błędu. Na pewno jest kilka technik, które w dobie szalejącego krachu należy pod uwagę.

Jakie ceny podnieść, kiedy gospodarka doświadcza kryzysu?

Żeby dobrze sobie poradzić, należy szukać optymalizacji kosztów dostaw, w taki sposób, by tak długo, jak to możliwe ograniczyć podwyżki produktów. Przeanalizuj decyzje zakupowe podejmowane przez klientów, czyli jak zmieniają się ich priorytety i to, co cenią – nabywcy w obliczu wysokiej inflacji dwa razy oglądają złotówkę, którą mają wydać.

Jeśli chodzi o strategię cenową, z reguły jest to równoważenie korzyści, czyli wartości i ceny, jaką otrzymujesz. Jeśli wszystko się zmienia, włączając w to konkurencję, Twoje przedsiębiorstwo powinno również działać elastycznie i dynamicznie i być gotowe na mądrą strategię cenową, którą szybko dostosujesz do sytuacji kryzysowej. Do wyboru masz:

  • prewencyjne podwyżki, czyli podniesie ceny na produkty, zanim dokonasz zakupu towaru po starej cenie; w tym przypadku istotne jest odczytywanie sygnałów z rynku, które przewidują wzrost wybranych artykułów; wtedy, kiedy rynek spodziewa się podwyżek cen, Ty już działasz – zamawiasz towar po niższej cenie zakupu i podnosisz ceny sprzedaży,
  • zwiększenie udziału w rynku – polega na tym, że utrzymujesz ceny na podobnym poziomie pomimo podwyżek cen; zwlekasz z tym działaniem jak najdłużej, by zwiększyć ilość sprzedaży, jednocześnie przekonując do swojej firmy jak najwięcej klientów,
  • tradycyjne podwyżki, czyli podnosisz cenę za każdym razem, kiedy kupujesz drożej; w ten sposób na konsumenta przenosisz wzrost cen, co często jest stosowane w tzw. handlu tradycyjnym.

W dobie kryzysu sprawdzają się strategie mieszane, w których raz decydujesz się na poszerzenie udziału w rynku, a raz na prewencyjne podniesienie cen. Dokonuj analiz i wybieraj politykę cenową, najlepiej dostosowaną do sytuacji – czasem warto tylko niewielką część podwyżki przenieść na konsumenta a zwiększyć obrót poprzez liczniejszą sprzedaż, uzyskując podobną wartość marży. Świadome zastosowanie każdej strategii wymaga odpowiednich narzędzi i analiz spodziewanych efektów zastosowania poszczególnych strategii cenowych.